Przejdź do głównej zawartości

Co powinnnaś wiedzieć fejmie i hajsie zawodu instruktora

Ostatnio leci taka reklama w radiu, o chwalebnej inicjatywie podjęcia pracy, gdy owej pracy na rynku brak. Przemiłym głosem pani w okolicach 50tki żali się, że wykształcenie, doświadczenie zawodowe i chęci - to było za mało, i że bezrobocie dało jej się we znaki. Myśli pełne współczucia i refleksje na temat trudnych czasów do momentu, aż pani z reklamy stwierdza, że została instruktorką fitness i teraz wszystko jest git.

No to git.



Potencjalny odbiorca ma zaszczepione podprogowo, iż praca instruktora fitness łatwa, dostępna, opłacalna i trendy. Czyż nie? Zdecydowanie różni się to od wad pracy pielęgniarki, księgowej, stolarza czy managera. Jaka by praca instruktora fitness nie była, ludzie wciąż się do niej garną. A więc daruję sobie jęczenie (bo każdy zawód to nie rogalik z dżemem) a skupię się na kalkulacji KASIORY JAKA WYPŁYWA z instruktora, nie ku przestrodze - a raczej do podjęcia rozsądnej decyzji.

Wiele osób nawet nie wie, jak wspaniałymi instruktorami mogli by być. Boi się, że "a to a tamto", i ogólnie "że się nie uda", że wtopią ciężko uciułane siano na pomyśle spod mokrej pachy. Może szacunkowe kwoty i stojące za tym argumenty pomogą tym niezdecydowanym, rzucą trochę światła z innej perspektywy, popchną do skoku na głęboką wodę. A tych co po prostu lubią ćwiczyć i chcieli by na tym zarabiać - ostudzą.

Pierwsze prawo Zarabiającego Instruktora brzmi: musisz mieć pasję, musisz mieć ogień w sobie.

Czemu uwzględnić należy to w kosztach? Bo człowiek w pracy z innymi ludźmi szybciej się wypala. Jeżeli więc już startuje ze stopnia "bardzo to lubię", to szybko złamie kark na "na uj mi to było". Możesz nie czuć powołania do pracy za biurkiem i być dobrym pracownikiem - nie możesz jednak nie czuć powołania do pracy z ludźmi, i pracować z ludźmi* *chyba, że twoja praca zakłada strzelanie do ludzi.

Ciocia dobra rada: Napisz sobie na ścianie na którą często spoglądasz, czemu to zaczęłaś robić. "Dla hajsu i fejmu" nie jest dobrym powodem.

Bycie instruktorem to ciągłe wydatki.

Nie oszukuj się, że "teraz wydam, potem sobie odrobię". To raczej "teraz wydam, potem może trochę mniej". Zawsze jest coś do skompletowania. Zawsze będziesz chciała coś jeszcze, coś więcej. Zawsze coś się popsuje, zniszczy, zniknie, co trzeba będzie zastąpić lub naprawić. Zawsze trafisz na "fajne szkolenie". A że praca wymaga byś ciągle była w dobrej formie - zawsze musisz trzymać zapasowy budżet na łatanie samej siebie.

Ciocia dobra rada: Odkładaj z każdego miesiąca ok 50-100-200zł. Skołuj pancerną skarbonkę z napisem "sprzęt/szkolenia/nagłe wypadki". nowe zajefajne leginsy to NIE nagły wypadek

Musisz trafić na Dobrą, niekoniecznie Popularną, Rzecz.

Jeżeli zamierzasz zająć się tym na poważnie, musisz mieć do tego szacunek. Możesz być instruktorem wioślarstwa/jazdy konnej/nordic walking - nieważne, musisz widzieć w tym sens, potrzebę i istotność. Musisz widzieć w tym wyższy cel niż tylko modę. Czy to będzie joga czy skałki - musisz całą sobą czuć tego filozofię - i w nią wierzyć. A czemu jest to w kosztach? Bo klientów jest więcej na zumbie niż na nauce pływania. Pod względem liczebności NOWE zawsze wygrywa. Lecz jak wiemy, NOWE nie zawsze tożsame jest z DOBRE i POTRZEBNE.

Ciocia dobra rada: Inwestuj w wolne ciężary, treningi funkcjonalne, mobilność. To nie nowy trend, to wiedza odzyskana. Dobre szkolenia to rząd wielkości ~2.000zł (czasem już z noclegiem i wyżywieniem).

Osobno nie przetrwasz.

Dobrze jest wejść w "spółkę" z drugą, a nawet trzecią osobą. W teamie jest naprawdę łatwiej. Jeden czynsz (w zależności od powierzchni i miasta, to ok 1000zł~6000zł) lokalu to lepsza inwestycja, niż wypożyczanie sali na godziny. Po pierwsze dla tego, że to Ty decydujesz o godzinach zajęć. Po drugie, masz gdzie trzymać swój sprzęt i wiesz, że nikt Ci go nie podiwani czy zepsuje. Po trzecie, masz gdzie spać, jak Cię z mieszkania komornik wyrzuci. Just kidding! not really Ponadto zawsze masz większe panowanie nad klimatem lokalu - a klimat to 1/3 sukcesu (trust me, I'm an architect). Poza tym rośnie Twój prestiż w oczach klienta, oraz jego zaufanie.

Ciocia dobra rada: Nawet zaadoptowany podziemny sklepik osiedlowy czy eks-warsztat samochody jest lepszy od wiecznego ciułania się po klubach fitness i ciągłego negocjowania cen/godzin/dni. Aktualnie znowu jest spokojnie na rynku nieruchomości i czasem naprawdę można się dogadać z najemcą. Trzeba tylko chcieć i ruszyć dupę. Kosztorys remontu 100mkw w zaokrągleniu: maty na podłogę ~80zł na osobę, farba na odświeżenie ścian ~400zł (malowanie to nie magia), wieszaczki na ubrania i inne duperelki ~100zł, lustra ~160zł za taflę (1,6m x 2,2m), montaż luster ~70zł za taflę, sprzęt grający ~500zł

Sprzęt treningowy musi być profesjonalny.

Dobra wiadomość jest taka, że np. ławeczki do siedzenia w recepcji/szatni już nie. Nie musisz mieć wypasionego lokalu z automatami na napoje - ma być czysto, nie śmierdzieć (bardzo) i mieć przynajmniej 2,5 mkw na osobę ćwiczącą. Jeżeli używasz sprzętu treningowego z Tesco (wyjątkiem są skakanki! na tym można zaoszczędzić), to nie dziw się, jak klientów zacznie ubywać. Tandeta odstrasza. Źle wyważone ciężary powodują kontuzje. Klient musi widzieć, że traktujesz swój zawód poważnie, że inwestujesz w niego (zarówno w sprzęt jak i w klienta). Twój piec do pieczenia Twego chleba: ~3.000 do 20.000zł

Ciocia dobra rada: Mam pojęcie o kettlach, więc napiszę o kettlach: nie musisz od razu mieć pełnego zestawu dla 30 ćwiczących. Dokupuj powoli, bądź kreatywny w rozplanowaniu treningów w oparciu o to co posiadasz. Kupuj mądrze, nie akurat to na co jest wyprzedaż w supermarkecie. Zwróć uwagę, że jest masa różnych typów kettli - w większości robionych przez firmy nie mające pojęcia, że kettlebell to nie to samo co sztangielka. Plastiki i kettle z kwadratowymi rączkami walczą o miano najgłupszego zakupu roku. Więc zrób research na temat sprzętu treningowego w który zainwestujesz - bo tym będziesz musiał pracować. Polecam www.centrumkb.pl, lepszych jeszcze nie widziałam.

Wciąż chcesz być instruktorem?

To wspaniały zawód. Kiedy już porządnie rozliczysz się ze swoim budżetem, zapożyczysz wśród wszystkich znajomych i spieniężysz polisę na życie - wtedy dojdą jeszcze takie koszty jak: reklama, zus, oc, reklama, koszulki, odżywki, reklama, środki czystości, buty i ciuchy, reklama, wahania w ilości klientów, reklama, wizytówki i strona internetowa i.. you get my point. To naprawdę wszystko jest potrzebne.

Ale pamiętaj, pieniądze to tylko pieniądze - to co robisz w życiu, jak przeżywasz swoje życie - to jest najważniejsze.

Żyj tak jak chcesz żyć i bądź tym, kim chcesz być.




A zatem mniej czytania, więcej trenowania!



Czas: 45min

Ćwiczenia:
1. Martwy ciąg oburącz
2. Swing oburącz
3. Martwy ciąg jednorącz
4. Swing jednorącz
5. Snatch

Twoja rozpiska:
Zaczynamy od trzech powtórzeń każdego ćwiczenia, robimy wszystko, idziemy do czterech powtórzeń, robimy wszystko, kończymy rundę na pięciu powtórzeniach wszystkiego. Suma sumarum, robimy rozgrzewkę, dwie rundy i stretching.

Drabina powtórzeń: 3-4-5, 3-4-5

Zielona: Weź 24kg do martwego oburącz, 16kg do swingu i martwego jednorącz, 12kg do swingu jednorącz, 8kg do snatcha.

Pomarańczowa: Weź 28kg do martwego oburącz, 20kg do swingu i martwego jednorącz, 16kg do swingu jednorącz, 8kg - 12kg do snatcha.

Czerwona: Bierz 32kg do martwego oburącz, 24kg do swingu i martwego jednorącz, 20kg do swingu jednorącz, 12kg - 16kg do snatcha (Dla Panów odpowiednio: 48kg, 36kg, 28kg, 24/20kg)

Enjoy!

Komentarze

  1. "Nie możesz jednak nie czuć powołania do pracy z ludźmi, i pracować z ludźmi* *chyba, że twoja praca zakłada strzelanie do ludzi." oj, tak... Kiedyś w ramach próby dorabiania na początku studiów, kiedy byłam jeszcze w miarę miła i bardzo naiwna, zatrudniłam się w sklepie z kostiumami kąpielowymi, rajstopami, itp. Uświadomiłam sobie wtedy, o ile wygodniejsze jest strzelanie z pięćsetnego metra między oczy od sztyletowania. Nie ty musisz sprzątać. :D

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Golizna i kettlebell - czyli dlaczego trenujemy na boso?

W odmętach internetów można znaleźć kilka ciekawych artykułów poruszających zagadnienie treningu stopy w bardzo profesjonalny sposób. Z życia jednak wiem, że popularność ich nie sięga ułamka procenta polskich sióstr śpiewających kolędy, dlatego postanowiłam przybliżyć temat w sposób krótszy i grubszy od jamnika w sweterku.

Mamy trening na Brazylijskie Pośladki, 6-Pak, Zestaw Dyskotekowy, Siłę Koksa, TurboSpalanie, Zwierzęcą Mobilność, czy Chińsko-Rosyjski Stretching. Mamy też Zdrowe Plecy, MDM bez dopłat, Skakanie Z Posikiwaniem, ŻygFit, Bieganie i Pedałowanie w Miejscu, i.... iiiiiiii odczepcie się, bo dobrze się bawię. *z treningiem stopy to się na jodze możesz spotkać, ale nie psuj mi flow

Stopy to odpowiednik i zawieszenia i opon w aucie. Olanie tego temat prowadzi do zakodowania złych wzorców ruchowych, słabej postawy i, nieuchronnie, bólu w różnych częściach ciała.

Nie widziałam jednak osobnego treningu na silne&niezależne stopy – choć może żyję w Ciemnogrodzie i zajęcia Sexy…

Kettlebell Planet - czyli pdfy treningowe

Jako, że czytamy się w Nowym Roku, wypadało by zacząć cisnąć reklamę nowego pdf'a Angeli i wspomnieć coś o PowerWorkout Premium (tak, drodzy czytelnicy, temat odkopany!). Azaliż jednak jest tak, że zima Angelę w ciula zrobiła i.. sesja zdjęciowa nie nastąpiła z braku śniegu (a zimówki założone..). Nie, że narzekam, iż nie jest mokro, pizgająco i ślisko. Taka bardzo późna jesień mi bardzo odpowiada, jako iż wyszło z testów klinicznych, iż.. uczulona jestem na ciepło.

Tak. Bycie zimną suczą nagle nabrało cech medycznych.



Zanim ucieszę Wasze pyski nowymi odcinkami treningowymi, wyjaśnię sprawę nowego PDF'a. Zatem. Nowy pdf sobie czeka na uzupełnienie graficzne.

...i skoro jest to już trzeci wytwór mojej zawodowej wyobraźni (kiedyś mi wepchną te słowa w twarz coś czuję), mogę rzucić nieco światła na większy projekt, jaki planowany jest od dwóch już lat. Ma on nawet swoją nazwę, bo kobiety nie mogą się oprzeć nazewnictwu od czasów biblijnych.

Kettlebell Planet.
Taadaaaaam! Bosz jak…

Old peoples kettlebells - notka geriatryczna o Tobie.

Czujesz boskie uniesienie i dodatkową moc, gdy jednocześnie z grupą machasz swingi. Tempo. Dźwięk. Masa. Oddech. Przekraczanie granic.

Odstawiasz kettla, symulujesz rozciąganie, myjesz się, przebierasz, żegnasz z ekipą. I umierasz w domu.

To starość Cię dogania.
Człowiek jest zwierzęciem stadnym. Nie bez powodu każda kultura na planecie ziemi (z wyjątkiem kultur bakterii) ma w swoich strukturach społecznych jako karę jakąś formę odizolowania jednostki od masy.  Więzienie, banicja, wykluczenie społeczne, etc. Chcemy się wyróżniać na tle innych, ale jednocześnie "przynależeć". Instynkt stadny pełną gębą odzywa się już na poziomie doboru partnera czy zwierzęcego towarzysza. Nic wiec dziwnego, ze zajęcia ruchowe w grupie cieszą się niesłabnącym powodzeniem.

Może nie czysto kettlowe, ale o tym zaraz. (jak jesteś tu tylko po trening, to znajdziesz go na końcu notki)

Czy to w grupie z jednym tempem, czy bardziej w stylu siłowni - ludzie chcą być widziani, że "mogą, i to ile!&…