Przejdź do głównej zawartości

Trening na czczo, czyli pytanie o śniadanie

UWAGA! ZAWIERA OBRAZY DRASTYCZNE! #nomakeup #morning #zombiegirl #readytokill #donttalktomeunlessyouhavecoffee

Przez dobre 4 miesiące testowałam na sobie metodę T.Ferrisa ("24 godzinne ciało") na obecność śniadania w śniadaniu.



Dla tych, co nie czytają mnie od czasów wyginięcia dinozaurów przypomnę, że Angela śniadania jeść nie umie, za to jebitna kolacja nie sprawia jej trudności. Od czasów gdy biegała za wymienionymi już dinozaurami w małych badejkach, śniadanie to była abstrakcja czyniona jedynie przez mojego ojca. Reszta familii miała mleko z kawą i plany na zawładnięcie świata, ewentualnie włączała komputer przed pierwszym otworzeniem oczu i rzeczywistość docierała do niej późnym popołudniem.



Zatem śniadanie to był posiłek w okolicach godziny 13:00, w kręgach ludzi pracujących popularnie zwany lunchem. Warto jeszcze napomknąć, iż nigdy nie przydarzyło mi się z własnej woli trenować przed tą godziną, inaczej.. aaaa właśnie. Dochodzimy do sedna. Czy trening na czczo to katalizator palenia kalorii? Czy taki trening nie liczy się podwójnie? Czy to nie sekret pilnie strzeżony wszystkich bodybuilderów i modelek bieliźnianych?

Gdy chodzi o podejście do topienia tłuszczu (i nie jest to ten obejmujący krewetki), łatwo rozpętać shitstorm. Jedni będą zaciekle bronili, drudzy wyśmiewali, a trzeci spróbują i tak. Gdy mówimy o opiniach czy umiejętnościach, nikt nie dziwi się, że ludzie są różni. Jednak kiedy zaryzykujesz stwierdzenie, że w dietetyce na jednych działa coś inaczej niż na drugim - kabom! Masz dyskusję o wyższości jednych racji nad drugimi.

Dlatego nie wchodzę w dietetykę. Dlatego nie doradzam, co najwyżej proponuję popróbować. Działa na Ciebie "5-6 małych zrównoważonych posiłków dziennie"? Good for you! Próbowałam, oszalałam, podziękowałam. Nie masz problemu z IF 16/8*? Good for you! Nie zmuszaj partnera.

*intermittent fasting - post okresowy, w metodzie 16/8 nie jesz przez 16h by móc jeść wszystko co chcesz w ciągu 8-godzinnego okna żywieniowego.

Stosowałam IF 1/7 (dni tygodnia) przez rok czasu z powodzeniem. Czułam się świetnie, miałam napiętą skórę, wyostrzone kubki smakowe, małe obwody no i 55kg mięcha na wadze. Jednak pazerność i zachłanność mnie zgubiły, dlatego zaczęłam szukać innej drogi. Natknęłam się na Ferrisa, dałam się ponieść. Niestety nie wyszło - w dużej mierze przez to cholerne śniadanie, które trzeba zjeść w godzinę po obudzeniu.

 Ale co z tym treningiem, no?


Zawsze słyszałam sportowców spierających się o tą kwestię z równą zaciętością, co o najlepszy smak białka. Wiele bzdurnych teorii krąży w świecie fitnessu, obalenie niektóre jednak łatwo znaleźć w nowych badaniach. Jako, iż miałam ostatnio do czynienia z wmuszaniem śniadania w siebie (już mi przeszło, dziękuję), zainteresowałam się koncepcją "spal więcej tłuszczu trenując na czczo". Jak to zwykle bywa, najpierw patrzyłam na zwolenników takich, co na zdjęciach wyglądają po spartańsku. A potem sięgnęłam po badania, o tu: KLIK KLIK

Jako, że artykuł stał się płatny, a i tak wolelibyście podsumowanie po polsku, oto jego key points:

- intensywny trening cardio na czczo nie jest odpowiedni w przypadku, gdy chcesz zachować masę mięśniową (dla wszystkich tych, co koksują siłę - pamiętajcie, że spadek mięśni, oznacza spadek siły)

- spalając więcej węglowodanów podczas treningu (czyli po posiłku), spalisz więcej tłuszczu w fazie PO treningu. Więcej energii = więcej do wydania.

- zjedzenie śniadania przed treningiem nie wpływa na spowolnienie lipolizy (w dużym skrócie: lipoliza odpowiada za proces utleniania się tłuszczy w naszym organizmie służąc nam za źródło energii)

- zjedzenie śniadania przed treningiem przyczynia się do aktywowania efektu termicznego (organizm traci energię na "poradzenie sobie" z żarciem) w organizmie

- intensywny trening na brakach glikogenu w mięśniach przyczynia się do zwiększenia proteolizy (czyli kontrolowanego rozpadu białek wewnątrzkomórkowych), co degraduje siłę mięśnia

PODSUMOWUJĄC podsumowanie: Twoje życie, Twój wybór. Z badaniami jednak ciężko się kłócić. Zjedz mały posiłek, nim zaczniesz harce. Dorzuć do tego jeszcze BCAA, by rzeźbić w masie!



Czas: 45 minut (+rozgrzewka)

Ćwiczenia:
1. Martwy ciąg + pompka
2. Swing + Press
3. Front Squat w Clean x2

Rozpiska:
Jeżeli trenujesz z jednym kettlem, rozpiskę znajdziesz w sekcji Zielonej - nie oznacza to łatwiejszego treningu, jeżeli machasz więcej niż 8kg! Mogę wręcz zaryzykować stwierdzeniem, że jedną kulką wykończysz się bardziej. Dwie pilnują przypięć za Ciebie - czas odpoczynku będzie też dłuższy. Jeżeli więc uwielbiasz czołganko - weź 12kg lub 16kg (ladies).

Zielona:
Weź 8kg. Wykonaj martwy ciąg jednorącz (pilnuj by się nie przekręcac na stronę ręki obciążonej - mocno spięty brzuch!) a następnie pompkę (jedna ręka na kettlu, podpór możliwie wąsko; nie rób pompek damskich, zepnij brzuch i pośladki). Idziesz drabinką 1-1, następnie 2-2 (dwa razy swing, potem dwie pompki), etc. zmieniając ręce. Drabina od 1 powtórzenia do 5.
Przy drugim combo zwróć uwagę na brak ugięcia kolan. Drabina od 1 powtórzenia do 4. Mocno przypnij pośladki i brzuch.
Przy trzecim combo przed przysiadem zrób Swing jednorącz a następnie clean. Przytrzymaj drugą dłoń na tej z odważnikiem, dupa w dół. Zmieniaj strony. Drabina od 1 powtórzenia do 5.

Pomarańczowa:
Weź 8kg i 12kg. Słabsza ręka idzie na większy odważnik. Pilnuj by nadgarstki w pompce nie uległy załamaniu - na małych kettlach robienie pompeczek tricepsowych może być wyzwaniem! Drabina od 1 powtórzenia do 5.
Upewnij się, że masz opanowany clean zanim przejdziesz do double clean. Wyjście mocne z bioder jak zwykle jest tutaj największą tajemnicą - kopyta w ziemię, brzuch gotowy na przyjęcie ciosu Chucka Norrisa. Uważaj na palce, jeszcze Ci się mogą przydać. Przy Press nie puszczaj mięśni brzucha, inaczej siądzie Ci grzbiet. Drabina od 1 powtórzenia do 4.
Przy przysiadach pamiętaj, że szerokość Twojej pozycji jest szersza gdy "podbierasz" kettle. Zrezygnuj ze swingu, wchodź od razu w clean. Dupa do ziemi, hej! Drabina od 1 powtórzenia do 3.

Czerwona:
Wskazówki z powyżej. Weź 12kg i 16kg, chyba że jesteś mężczyzą: 20kg i 24kg. Drabina od 1 powtórzenia do 5 powtórzeń dla pierwszego combo. Drabina od 1 powtórzenia do 4 powtórzeń dla drugiego combo (jeżeli Military Press nie wchodzi - rób Pushpress). Drabina od 1 powtórzenia do 3 powtórzeń dla trzeciego combo. Zmieniaj strony po każdej serii.

Enjoy!

 

P.S. T.Ferris mi się nie sprawdził z uwagi na potrzebę szamy w pierwszej godzinie po obudzeniu (still, I like him very much). Jeżeli jednak nie masz ze śniadaniem problemu, gorąco doradzam jedzenie w obrębie 30 minut od przebudzenia. Ferris przytacza badania, że pomaga to schudnąć.

Komentarze

  1. Mam podobnie. ;) Przykład z życia: :D
    Zanim poinformowałaś szerzej polską stronę internetów o istnieniu kettli, miałam epizod biegaczki- zrywałam się przed świtem, żeby przebiec 5-10km w zależności od dnia, zanim zaczną się poranne korki (czyli najpóźniej do 0600). Potem w dzień działy się różne rzeczy/projekty/rysunki/sesje, aż koło południa dowlekałam się do miejsca, w którym serwują świeżomieloną kawę wysokiej próby- coś jak śniadanie. A właściwa pora karmienia nadchodziła, kiedy wszystko było zrobione, czyli czasami trzy dni później, po dedlajnie.
    Teraz wstaję zbyt późno, żeby biegać bez diagnozy raka płuc w bliskiej perspektywie czasowej. Za to zdarza mi się zrobić trening KB rano, jeszcze przed kawą i na parkiecie. Ale to tylko kilka poprawnych powtórzeń- żeby podnieść tętno do wyczuwalnego poziomu, żadne "do porzygu". Szaleństwa, próby i podejścia przeprowadzam na trawniku, przeważnie już w nocy. Za to już nie umiem zasuwać jak mała hybryda, muszę jeść codziennie. Masakra, nie? :P

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Golizna i kettlebell - czyli dlaczego trenujemy na boso?

W odmętach internetów można znaleźć kilka ciekawych artykułów poruszających zagadnienie treningu stopy w bardzo profesjonalny sposób. Z życia jednak wiem, że popularność ich nie sięga ułamka procenta polskich sióstr śpiewających kolędy, dlatego postanowiłam przybliżyć temat w sposób krótszy i grubszy od jamnika w sweterku.

Mamy trening na Brazylijskie Pośladki, 6-Pak, Zestaw Dyskotekowy, Siłę Koksa, TurboSpalanie, Zwierzęcą Mobilność, czy Chińsko-Rosyjski Stretching. Mamy też Zdrowe Plecy, MDM bez dopłat, Skakanie Z Posikiwaniem, ŻygFit, Bieganie i Pedałowanie w Miejscu, i.... iiiiiiii odczepcie się, bo dobrze się bawię. *z treningiem stopy to się na jodze możesz spotkać, ale nie psuj mi flow

Stopy to odpowiednik i zawieszenia i opon w aucie. Olanie tego temat prowadzi do zakodowania złych wzorców ruchowych, słabej postawy i, nieuchronnie, bólu w różnych częściach ciała.

Nie widziałam jednak osobnego treningu na silne&niezależne stopy – choć może żyję w Ciemnogrodzie i zajęcia Sexy…

Kettlebell Planet - czyli pdfy treningowe

Jako, że czytamy się w Nowym Roku, wypadało by zacząć cisnąć reklamę nowego pdf'a Angeli i wspomnieć coś o PowerWorkout Premium (tak, drodzy czytelnicy, temat odkopany!). Azaliż jednak jest tak, że zima Angelę w ciula zrobiła i.. sesja zdjęciowa nie nastąpiła z braku śniegu (a zimówki założone..). Nie, że narzekam, iż nie jest mokro, pizgająco i ślisko. Taka bardzo późna jesień mi bardzo odpowiada, jako iż wyszło z testów klinicznych, iż.. uczulona jestem na ciepło.

Tak. Bycie zimną suczą nagle nabrało cech medycznych.



Zanim ucieszę Wasze pyski nowymi odcinkami treningowymi, wyjaśnię sprawę nowego PDF'a. Zatem. Nowy pdf sobie czeka na uzupełnienie graficzne.

...i skoro jest to już trzeci wytwór mojej zawodowej wyobraźni (kiedyś mi wepchną te słowa w twarz coś czuję), mogę rzucić nieco światła na większy projekt, jaki planowany jest od dwóch już lat. Ma on nawet swoją nazwę, bo kobiety nie mogą się oprzeć nazewnictwu od czasów biblijnych.

Kettlebell Planet.
Taadaaaaam! Bosz jak…

Old peoples kettlebells - notka geriatryczna o Tobie.

Czujesz boskie uniesienie i dodatkową moc, gdy jednocześnie z grupą machasz swingi. Tempo. Dźwięk. Masa. Oddech. Przekraczanie granic.

Odstawiasz kettla, symulujesz rozciąganie, myjesz się, przebierasz, żegnasz z ekipą. I umierasz w domu.

To starość Cię dogania.
Człowiek jest zwierzęciem stadnym. Nie bez powodu każda kultura na planecie ziemi (z wyjątkiem kultur bakterii) ma w swoich strukturach społecznych jako karę jakąś formę odizolowania jednostki od masy.  Więzienie, banicja, wykluczenie społeczne, etc. Chcemy się wyróżniać na tle innych, ale jednocześnie "przynależeć". Instynkt stadny pełną gębą odzywa się już na poziomie doboru partnera czy zwierzęcego towarzysza. Nic wiec dziwnego, ze zajęcia ruchowe w grupie cieszą się niesłabnącym powodzeniem.

Może nie czysto kettlowe, ale o tym zaraz. (jak jesteś tu tylko po trening, to znajdziesz go na końcu notki)

Czy to w grupie z jednym tempem, czy bardziej w stylu siłowni - ludzie chcą być widziani, że "mogą, i to ile!&…